|
De historie van de 'Nieuwe Vaart'
Motorsleepboot
'Nieuwe Vaart' is
gebouwd in 1948 bij scheepswerf 'de Amstel',
voorheen
C.J. Baars in Ouderkerk aan den Amstel. Bij de bouw
is
er een Industrie 2VD6 80 pk
ingebouwd. In
de loop der jaren is deze er uitgegaan en is er een Italiaanse motor
(snelloper)
ingezet. Rond 1996 heeft de toenmalige eigenaar weer een Industrie 2VD6
80 pk
teruggeplaatst.
In
2002 is de motor uit elkaar geweest en zijn er nieuwe lagers
ingegaan en is de krukas geslepen.
Het
schip heeft tot 2001
in Amsterdam en omstreken gewerkt. Er werden voornamelijk dekschuiten,
vuilnisschuiten en andere kleinere schepen (stadswerk) mee gesleept.
Dit is nog te zien aan de deuken in de verschansing.
Veelal hadden ze
een ijsbreker van het type bovenloper, een zogenaamde losse
stevenschoen, waardoor zeer goed en veilig ijs kon worden gebroken.
Foto: Nieuwe Vaart aan het werk
jaren '50-'60
Vorige namen
en eigenaren:
1954 |
Nieuwe Vaart,
|
A. v.d. Ende CV, Amsterdam |
1970 |
Nieuwe
Vaart, |
C. Schipper NV,
Amsterdam |
1970 |
Nieuwe
Vaart, |
Reederij v/h Gebr.
Goedkoop,
Amsterdam |
1971 |
Carline, |
Sleepdienst P. v.d.
Zee &
Zn, Amsterdam |
1977 |
Echo, |
Sleepdienst Elswijk
BV, Amsterdam |
1978 |
Echo, |
Amsterdam Towing
Companie BV,
Amsterdam |
1981 |
Nieuwe
Vaart, |
W. Janssen, Amsterdam |
1985 |
Nieuwe
Vaart, |
C.J. de Beijer,
Amsterdam |
1988 |
Nieuwe
Vaart, |
M.E. Saunders,
Amsterdam |
1996 |
Nieuwe
Vaart, |
S. Kamperman,
Amsterdam |
2001 |
Nieuwe
Vaart, |
J.A. de Zwart, Strijensas
|
Foto : Varend als Carline ca.
1974
|
|